5. Bruk normale komma- og punktumregler
Språkrådet sier det på denne måten: «Husk at vi setter komma for at det skal bli lettere å lese, ikke for at det skal bli vanskeligere å skrive».
Er du usikker, besøk språkrådets nettsider (ekstern lenke).
6. Skipp informasjon om opphavsrett eller fotoakkreditering
Dette bruker du feltet for captions / bildetekster til – om det er aktuelt.
7. Inneholder bildet kompleks informasjon, forklarer du mer andre steder
I enkelte tilfeller kan 125 tegn bli for lite. Bilder som inneholder infografikk, flytskjemaer, diagrammer, statistikk, eller for eksempel sider fra en presentasjon, er gode eksempler på dette. Her bør du gi leseren muligheten til å finne en forklaring på bildene et annet sted på siden.
Prøv heller å formidle innsikten, som for eksempel «et diagram som viser prosentvist salg av is i juli. Sjokolade 43%, vanilje 31 %, mango 18 % og pistasj 8 %».
Se gjerne Penn State University’s guide for å skrive alt-tekster for komplekse bilder (ekstern lenke).
8. Skipp ordene «et bilde av» og «fotografi»
Skjermleseren fikser dette automagisk for deg. Kjekt, ikke sant? Det gir deg jo mer plass til mer verdifulle og beskrivende ord.
Unntaket er om du for eksempel viser et bilde av et maleri.
9. Ikke fyll alt-teksten med søkeord / nøkkelord
Joda. Alt-tekster er som sagt viktige for SEO, men ikke fall for fristelsen å dumpe nøkkelordene dine i ethvert bilde du bruker. Ordene må komme naturlig.
10. Unngå at alt-teksten beskriver for lite
I regel nummer fire gav vi deg en makslengde og ba deg fatte deg i korthet. Men noen ganger kan det bli i korteste laget.
«Mennesker på fjelltopp» beskriver kanskje motivet på en grei måte, men får det frem poenget hvis bildet er ment til å representere muligheten til å bestige Preikestolen eller å oppleve en spektakulær norgesferie?